(دایە حەوا)مان ھەر لەخودی ئەو نەفسە درووست کرد.!
(دایە حەوا)مان ھەر لەخودی ئەو نەفسە درووست کرد.!
(خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ) ئێوەی لە یەک کەس – باوە ئادەم – دروستکرد (ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا) و پاشان ھاوسەرەکەیشی – دایە حەوا – (لە ماک و جۆری ئەو نەفسە) درووستکرد. (روح المعانی) دەڵێت: (مِنْ) لە (جَعَڵ مِنْھاَ)دا بۆ (إبتداء)یە، واتە: ھاوسەرەکەیشی ھەر لەو تەحرەی باوە ئادەمە بەدیھێنا، جا کەواتە دەبێ خاتوو حەوایش ھەر لە پاشماوەی ئەو گڵە دروست کرابێ کە ئادەمی لێدروست کراوە، نەک لە پەراسووی ئەو، ھەندێکی دیکە دەڵێ: (مِنْ) بۆ (تبعیض)ـە، واتە: حەوا لە تەن و لە لەشی باوە ئادەم دروستکراوە وەک ئەم ڕیوایەتە دەڵێت: (حەوا) لە پەراسووی ئادەم دروستکرا. شیاوی باسە "تەفسیری نموونە"یش دان بەوەدا دەنێت کە خاتو حەوا ھەر لە پاشماوەی گڵەکەی باوە ئادەم دروستکراوە. سەرنج: یەک فەرموودە نیە بڵێت دایە حەوا لە پەراسووی چەپی بابە ئادەم درووستکراوە، ئەوەی ھاتووە لە تەفسیرەکاندا بێ بەڵگەیە. وەک شێخ محەممەد ڕەزاو شێخ ئەلبانی دەڵین. (تفسير المنار (9/ 431، 432)، سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة (13/ 1139). بەڵام لە فەرموودەی بوخاری و موسلیمدا ھاتوو کە ئافرەت لە پەراسوو درووستکراوە، لارترین بەشی پەراسووش لای سەرەوەیەتی، کە لاخواری و چەمانەوەیەکی تێدایە. (صحيح البخاري، كتاب أحاديث الأنبياء، باب خلق آدم صلوات الله عليه وذريته، حديث: 3168، صحيح مسلم، كتاب الرضاع، باب الوصية بالنساء، حديث: 2749).
ئەحمەد كاكە مەحموود
بەروار2020/03/29سەردان 714
چەند زانیارییەکى پێویست لەسەر قورئان.؟ ئەو سورەتانەى کە سەرەتاکەیان بە تەنها پیتێک دەست پێدەکات.؟ پیرۆزترین و گەورەترینى ئایەتەکانى قورئان، ئایەتەلکورسییە.؟ ئایا (بسم الله) بە هێواش، یان بە دەنگى بەرز بخوێنرێ.؟ نەسخ و لە کارخستن لە قورئاندا.؟ ژمارەى سوجدەو شوێنەکانیان لە قورئاندا.؟ وشەى (عسى) لە قورئاندا.؟ سەرنجێک لە وشەى (لاجرم).؟ ماناو واتاى (حیجر).؟ سەبارەت بە (خدرى زیندە).؟ دەربارەى سوجدەى دووەمى سوورەتى حەج.؟ دەستدان لە قورئان بەبێ دەستنوێژ.؟ ئەستێرەى شیعرا چيە.؟ باسێکى لوءلوء (مەرجان).؟ کێوى جودى (واستوت على الجودي..).؟