بڵندبوونەوە بۆ سەر عەرش.!
بڵندبوونەوە بۆ سەر عەرش.!
(ثُمَّ إسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ)لە پاشان بڵندبوویەوە بۆ سەر عەرش. بە بڵندبوونەوەیەک شاییستەى زاتى خۆیبێت. (أيْ: استواءً يَلِيْقُ بِجَلاَلِهِ مِنْ غَيْرِ تَشْبِيهٍ وَلاَ تَمْثِيلٍ ولاَ تَعْطِيْلٍ ولاَ تَحْرِيْفٍ كَمَا هُوَ مَذْهَبُ السَّلَفْ..). واتە: بڵندبوونەوەیەک کە شاییستەى پلەو مەقامى خودا بێت، بەبێ هیچ جۆرە لێکچواندنێک و هاوشێوەییەک بۆ خودا، یان ڕەتکردنەوەى سیفاتگەلێک بۆ خودا، یان گۆڕانکاریی لە ناوو سیفاتى خودادا بکرێ، ئەمەش مەزهەب و پێڕەوى سەلەفى ساڵحە. خواش لە قورئاندا (7)جار باسى (ئیستوا)ى خۆی بە بڵندبوونەوە بۆ سەر (عەرش) کردووە، سوورەتى: (یونس: 3)، (ئەعراف: 54)، (رەعد: 2)، (طه: 5)، (فورقان: 59)، (سوجدە: 4)، (حەدید: 4)، جگە لەوەش کە لە سوورەتى (بەقەرە)دا [ثم استوى إلى السماء..] هاتووە. بۆ زانیارى زیاتر لە سوورەتى (بەقەرە: ئایەى 29و ئەعراف: ئایەى 54) سەبارەت بەم مەسەلەیە زیاتر دواوین، دەتوانن بچنەوە ئەوێ.
لە بوخاریى و موسلیمیشدا چەندین فەرموودە هاتووە سەبارەت بە ماناى بێژەى (عرش)، لەوانە:
1- ((لَمَّا خَلَقَ اللًّهُ الخَلْقَ كَتَبَ في كِتابِهِ وهو يَكْتُبُ علَى نَفْسِهِ وهو وضْعٌ عِنْدَهُ علَى العَرْشِ إنَّ رَحْمَتي تَغْلِبُ غَضَبِي)). (صحيح البخاري، كتاب التوحيد، باب قول الله تعالى: ويحذركم الله نفسه، حديث: 6990، صحيح مسلم، كتاب التوبة، باب في سعة رحمة الله تعالى وأنها سبقت غضبه،حديث: 5045. باختلاف يسير). واتە: کاتێک خودا درووستکراوەکانى درووستکردو لێبوویەوە، لە کتێبەکەى خۆی لەسەر خودى خۆی نووسی، کە نووسراوەکەش لەسەر عەرش بوو، بێگومان بەزەیی و سۆزى من پێش تووڕەبوونمە.
2- ((..وكانَ عَرْشُهُ علَى الماءِ، وبِيَدِهِ المِيزانُ يَخْفِضُ ويَرْفَعُ..)). صحيح البخاري، كتاب تفسير القرآن، سورة البقرة، باب قوله: وكان عرشه على الماء، حديث: 4415. واتە: عەرشی خودا لەسەر ئاو بوو، وە تەرازووى داد هەر بەدەست ئەوەوەیە، نەوی دەکات و بەرزیش دەکاتەوە.
3- ((..كانَ اللّهُ ولَمْ يَكُنْ شيءٌ غَيْرُهُ، وكانَ عَرْشُهُ علَى المَاءِ)). واتە: خودا هەبوو، بێجگە لەو هیچ شتێکى دى نەبوو، وە عەرشی خودا لەسەر ئاو بوو. صحيح البخاري، كتاب بدء الخلق، باب ما جاء في قول الله تعالى: وهو الذي يبدأ، حديث: 3035. زمانناسەکانیش دەڵێن: هەرکات بیژەى (على) بە دواى وشەى (إستواء)دا هات، ئەوە تەنها ماناى بەرزیى و بڵندیى (العلو والإرتفاع) دەبەخشێت. بەڵێ.. دەبێ موسڵمان هەر بەو جۆرە کە خوا خۆى باسیکردووە بڕوای بە سیفەتەکانى هەبێ، ئیتر بێ هیچ شوبهاندن و گۆڕین و دەستکاریى و لە کار خستنیان، هەر بۆیە پێشەوا (مالیک) -خوا لێى ڕازى بێت- کاتێ لێى دەپرسن بۆ ماناى (إستوى)، دەڵێت: (الإستواء معلوم والكيف مجهول، والإيمان به واجب، والسؤال عنه بدعة). واتە: بڵندبوونەوەو بەرزبوونەوەى خودا زانراوە، چۆنیەتییەکەى نادیارە، باوەڕبوون پێیشی واجبە، وە پرسیارکردنیش لە بارەیەوە بیدعەو داهێنانە لە دیندا. پێشەوا (ئەحمەد)یش - خوا لێی ڕازى بێت- دەڵێت: (لا يوصف الله إلا بما وصف به نفسه أو وصفه به رسوله s، لايتجاوز القرآن والحديث، وهذا هو مذهب السلف). واتە: خودا وەسف ناکرێ بە شتانێک ئیللا بەو وەسفانە نەبێت کە خۆی یان پێغەمبەرەکەى خۆی پێ وەسف کردبێت، وە زیاد لە قورئان و فەرموودە ناڕۆین. جا کەوابوو هەرگیز ناگونجێ و ناڕەوایە کە ماناى سیفەتە جوانەکانى خوا تەفسیر بکرێنەوە، لەسەر ئەو بناغەیە نەبێت، کە خوا خۆى، یان پەیامبەرەکەى s ڕاڤەیان کردبێت. (سەلەف)یش هەر ئاوایان لێکردووە، بۆیە ئێمەیش دەڵێن: (نؤمن باستواء يليق بجلاله وعظمته من غير أن نمثل استواء كاستواء أحد من خلقه). واتە: باوەڕمان بە بڵندبوونەوەیەک هەیە کە شاییستەى شکۆو مەقامى خودا بێت، بەبێ هیچ جۆرە چواندنى بڵندبوونەوەى خودا بە بڵندبوونەوەى درووستکراوێکییەوە. جا بۆ زیادە ئاگاداریى لە (ئەسما)و (صفات) سەیرێکى کتێبى (لالەکایى) بەرگى 2/429. چاپى (1997) بکرێ، لەگەڵ تەفسیرى سوورەتى (ئەعراف).
ئەحمەد كاكە مەحموود
بەروار2020/03/28سەردان 805
چەند زانیارییەکى پێویست لەسەر قورئان.؟ ئەو سورەتانەى کە سەرەتاکەیان بە تەنها پیتێک دەست پێدەکات.؟ پیرۆزترین و گەورەترینى ئایەتەکانى قورئان، ئایەتەلکورسییە.؟ ئایا (بسم الله) بە هێواش، یان بە دەنگى بەرز بخوێنرێ.؟ نەسخ و لە کارخستن لە قورئاندا.؟ ژمارەى سوجدەو شوێنەکانیان لە قورئاندا.؟ وشەى (عسى) لە قورئاندا.؟ سەرنجێک لە وشەى (لاجرم).؟ ماناو واتاى (حیجر).؟ سەبارەت بە (خدرى زیندە).؟ دەربارەى سوجدەى دووەمى سوورەتى حەج.؟ دەستدان لە قورئان بەبێ دەستنوێژ.؟ ئەستێرەى شیعرا چيە.؟ باسێکى لوءلوء (مەرجان).؟ کێوى جودى (واستوت على الجودي..).؟